Walt Disney

Walt Disney (właściwie Walter Elias Disney, ur. 5 grudnia 1901 w Chicago, zm. 15 grudnia 1966 w Los Angeles) – amerykański reżyser i producent filmowy. Specjalista od filmów animowanych dla dzieci. Świr uwielbiający straszyć małe dzieci. Twórca mrocznych i strasznych uroczych, niewinnych, magicznych filmów, które oczarowały dzieci na całym świecie. Dostał 22 Oscary, co jest rekordem, którego nikt nie pobił i już nie pobije.

Najbardziej znany jako twórca Myszki Miki, której nie stworzył. Myszkę Miki (wbrew temu, co myśli wiele polskich dzieci, mysz nie płci żeńskiej, tylko męskiej) stworzył jakiś Ub Iwerks. Ale dlatego że Iwerks blisko współpracował z Disneyem, a sam Disney podkładał głos Myszce Miki, to ludzie na uznali, że Miki to dzieło Disneya, a o Iwerksie mało kto pamięta. Tak czy inaczej, Miki to najsłynniejsza mysz świata, a Disney to człowiek najbardziej z nią (a właściwie nim, bo Myszka Miki to facet) kojarzony.

Postacią stworzoną naprawdę przez Disneya jest za to Kaczor Donald (najsłynniejszy kaczor świata), a poza tym Goofy. Czasem występują oni razem we trójkę w krótkich filmikach animowanych. W niektórych filmach Miki ma żółtego psa, Pluto. Ma też narzeczoną, Myszkę Minnie (tak, w przeciwieństwie do Mikiego, Minnie to kobieta).

Jak już było wspomniane, filmy Disneya były straszne i mroczne urocze, niewinne i magiczne, takie że dzieci je pokochały – najbardziej charakterystyczne tego przykłady to „Szalony Doktor”[1], „Nawiedzony dom”[2], „Taniec szkieletów”[3], „Dzwony piekła”[4].

Poza krótkimi filmami tego typu, Disneya wyprodukował też sporo pełnometrażowych filmów wzorowanych na baśniach braci Grimm i różnych książkach. W zasadzie żaden z nich nie ma fabuły wymyślonej przez Disneya ani jego współpracowników, każdy jest starą historią, tylko opowiedzianą na nowo – w istocie to plagiaty, tylko że powstałe w czasach, w których nie było praw autorskich. Pierwszym z nich była „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”, w którym oprócz królewny i krasnoludków była jeszcze zła i brzydka dobra i piękna królowa, która chciała zabić poczęstować magicznym jabłkiem królewnę Śnieżkę[5]. W jednej ze scen Śnieżka biegła przez ciemny, upiorny piękny, zielony las [6], zanim dotarła do domku krasnoludków. Czy krasnoludki są ze sobą spokrewnione, nie wiadomo – wiadomo tylko, że są górnikami w kopalni diamentów i innych drogich kamieni. Podczas oglądania zarówno biegu Śnieżki przez las, jak i królowej, dzieci były przerażone na śmierć oczarowane.

Drugim z długich filmów Disneya był „Pinokio”, w którym ożywiony drewniany pajac Pinokio chcący zostać człowiekiem przeżywa różne przygody i m.in. wraz z innymi niegrzecznymi chłopcami zostaje uprowadzony zaproszony przez złego dobrego woźnicę[7] na Wyspę Radości, gdzie można do woli korzystać z wszelkich rozrywek i zostać potem zmienionym w osła nie mieć potem żadnych przykrych konsekwencji[8].

Później Disney wyprodukował inne filmy, jak „Dumbo”, „Bambi”, „Kopciuszek”, „Alicja w krainie czarów”, „Zakochany kundel”, „Śpiąca królewna”. Wszystko to plagiaty, ale i tak dzieci (i dorośli) je kochają.

Przypisy

Nasze strony
Przyjaciele