Wandalowie

Wandalowie – koczownicze wędrowne plemię wschodniogermańskie. Niemieccy naukowcy twierdzą, że w czasach rzymskich zamieszkiwali ziemię nad Wisłą i strzegli bursztynowego szlaku. Teza ta jest dogmatem i nie podlega dyskusji. W tajemniczy sposób teleportowali się w 406 r.n.e. nad Ren, który przekroczyli i zaczęli plądrować Galię, a następnie powędrowali do Hiszpanii, skąd przeprawili się do Afryki, gdzie założyli państwo. W Afryce byli witani chlebem i solą przez tubylców, którzy mieli już dość panowania Rzymian. Miejscowych zjednali także swoją kulturą i ogładą oraz znajomością dzieł klasyków greckich. Ich król Genzeryk znany był z dotrzymywania umów, co jest zresztą typowo niemiecką cechą.

W 455 r.n.e. wybrali się z wizytą do Rzymu. Jest kłamliwą propagandą o proweniencji komunistycznej rozpowszechniony pogląd, że miasto to Wandalowie zniszczyli, a co cenniejsze rzeczy zabrali ze sobą, celem przywłaszczenia. W rzeczywistości Genzeryk wraz ze swoją drużyną sam dostał różne dobra od Rzymian za recytację wierszy Horacego. Miasto samo się doprowadziło do ruiny, podobnie jak tysiąc pięćset lat później Warszawa, która gościła inne plemię germańskie.

Od nazwy tego ludu pochodzi słowo wandal.

Nasze strony
Przyjaciele