Wejsznoria

Wejsznoria
Stolica Grodno
Ludność Wejsznerowie (84%), Polacy (9%), Białorusini (6%), Litwini (0,9%), Rosjanie w jasyrze (0,1%)
Język urzędowy białoruski (urzędowy), polski, litewski, jidysz, rosyjski
Ustrój demokracja
Religia katolicyzm
Waluta wejsznory
 
Declared territory, coat of arms an flag of fictional Vajšnoryja (Veyshnoria) republic, an enemy in "Zapad-2017" exercise

Flaga, herb i kształt państwa

YouTube logo (2013-2015)
Apel z okolic Mińska, 8 września 2017
Żołnierz Wejsznorii

Żołnierz Wejsznorii

Wejsznoria (Veišnorija) – powstałe 3 września 2017 roku państwo położone w Europie Wschodniej, graniczące z Polską, Litwą i Białorusią. Stolicą jest Grodno (wejsz. Giradis). Powierzchnia kraju wynosi ok. 46 tys. km². W Wejsznorii mieszka 1,5 mln mieszkańców. Nazwa państwa pochodzi od litewskiego imienia Vaišnoras (imię oznacza człowieka gościnnego, witającego gości chlebem i solą).

[edytuj] Historia

Po rozpadzie Związku Radzieckiego Wejsznoria znalazła się w granicach Białorusi. Obszar ten był stosunkowo bogaty i prozachodni – liderem tamtejszego regionu był Zianon Paźniak (porównywany do Vaclava Havla). Po dojściu do władzy Aleksandra Łukaszenki w 1994 roku katoliccy mieszkańcy Białorusi poczuli się zniewoleni. Przez wiele lat mieszkańcy zachodniej Białorusi prowadzili działalność opozycyjną, wymierzoną przeciwko autorytarnym rządom Łukaszenki.

3 września 2017 roku godzinie 4:45 partyzantka wejsznorska zaatakowała bazy wojskowe na Białorusi. Zaskoczona rosyjska i białoruska armia (która w tym czasie prowadziła manewry wojskowe) niezbyt walczyła. 8 września wojska Wejsznorii dotarły do Mińska i ogłosiły apel skierowany do Białorusinów i mieszkańców Wejsznorii. 14 września o godzinie 7:11 w mieście Horadnia podpisano akt niepodległości i zawieszenie broni. Pierwszym państwem, które uznało niepodległość Wejsznorii był San Escobar. O godzinie 10:41 Białoruś uznała istnienie nowego państwa, a pięć minut później Rosja[1] (Polska była szybsza o równe dwie godziny).

Zachwycony walką o niepodległość Donald Trump z miejsca przyjął Wejsznorię do NATO. Pomimo przystąpienia Wejsznori do NATO nadal obowiązuje mobilizacja wojskowa. Dzień później cały świat obiegła sensacyjna wiadomość: Aleksandr Szuszutkiewicz wylądował na Księżycu. Jak się później okazało, był to fake news napisany przez rosyjskich trolli internetowych.

[edytuj] Demografia

W Wejsznorii mieszka 1,5 mln mieszkańców. Ludność posługuje się kilkoma językami (głównie białoruskim, ale także litewskim, polskim, rosyjskim i jidysz). 65% mieszkańców należy do kościoła katolickiego, 31% do kościoła prawosławnego, 3% wyznaje judaizm, a pozostałe osoby należą do różnych kościołów protestanckich.

[edytuj] Ustrój polityczny

Wejsznoria jest demokratycznym państwem. Prezydent jest wybierany na pięcioletnią kadencję w wyborach powszechnych. Kadencja parlamentu trwa cztery lata.

[edytuj] Gospodarka

Walutą Wejsznorii są wejsznory (VSN). Według oficjalnych kursów 1 wejsznor jest wart ok. 5 dolarów. Pierwszą reformą gospodarką był program Żołnierz+, który przyznawał żołnierzom codzienną rację żywnościową w postaci: tuszonki, miodu, mleka i słoniny. Gospodarka opiera się na rolnictwie. Wejsznoria zajmuje pierwsze miejsce w produkcji mleka, słoniny, smalcu i ziemniaków. Przemysł wymaga restrukturyzacji, ale dzięki pomocy Unii Europejskiej oraz prywatyzacji największych zakładów przemysłów Wejsznoria osiągnie 10% wzrost gospodarczy, a poziom życia mieszkańców tego państwa będzie porównywalny do życia w województwie świętokrzyskim. Duże dochody państwu przynosi sprzedaż energii elektrycznej z elektrowni atomowej w Ostrowcu.

[edytuj] Ciekawostki

  • Południowa granica Wejsznorii opiera się na granicy polsko-radzieckiej z lat 1920–1939.
  • Hymn Wejsznorii brzmi: Wejsznorio! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie.
  • Najsłynniejszym mieszkańcem Wejsznorii był Adam Mickiewicz.

[edytuj] Zobacz też

Przypisy

Nasze strony
Przyjaciele