Wincenty Galica

Disambug Ten artykuł dotyczy lekarza. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.

Co wóm powiym, to wóm powiym ale wóm powiym, ze Hipokrates po prowdzie to się nazywo Wincenty Galica z Biołego Dunajca

Józef Tischner o nim

Wincenty Galica – piersy doktor na Podholu. A to był doktor, co lecył z chorób. A było to tak. Ludziska lecyli się, jako mogli. Wierzyli, ze chorość pochodzi od złych duchów. Moze tyz przyjść, jak fto ruci urok. Carownica przypatrzy się złym okiem na ciebie i już cujes: w głowie ci się mąci i na wymioty biere. Wte trza trzy razy poźreć na ziem i na niebo, to car zniknie. Chłopy z Lędaku do dziś dnia wiązóm kónióm z boku cyrwone kiście, coby zły wzrok przyciągały i kónie nie dostały ochwatu. Dopiero Wincenty Galica piyrsy wzióń chorobe na rozum. Z chorobóm mo się rzec tak, jakby ci kto fałszowoł w muzyce. Ty ciągnies prym a drugi ciągnie sekund. Ciągle źle. Całe granie na nic. Tak samo z basami. Prym – dajmy na to – dobry, sekund dobry, a basista przysypio. Cołkiym źle. Chorość to jest rozestrojenie w naturze. Jakby taki zgrzyt, jaz mrówki idóm po pocierzu. A doktor, co lecy, to jest stroiciel natury. Chyci kołek od struny, tu popuści, tam podciągnie, popuko, podsłucho i... juz gro! Tak samo zrobi cłekiem. Artysta Ino ze od ludzi.

[edytuj] Ród Galiców

Ród Galiców był dwojaki. Jedna gałąź rodowa wojowała. Ka się ino jako wojna tocyła, to Galice juz hań byli. Galice kozdóm bitwe mieli wygranóm ino pote cesarzowie przegrywali wojny. A drugo gałąź rodowa to były muzykanty. Ci jak nie grali to stroili, a jak mieli juz nastrojone, no to grali.Wicuś Galica wzión sięz tyj sprzeczności. Kie jedni sie bijóm a drudzy grajóm, to dziecku nie zostaje nic ino jak lecyć.

[edytuj] Sposób lycynia przez Wincentego

A ze lycył tak jakby chorego do góralskiej muzyki przysposobić. Co by iw nim sytko grało. Ej Boze, on i zęby targoł[1], jak było trza. Nawet ze znieculyniem[2]. Mioł taki stołecek z dzióróm a pod stołeckiem, pod dzióróm sydło było, zaś pod śpicym sydła łapka. kieś siadoł na stołecku. kieś siadoł na stołecku, to ino Galica klesce przykładoł do zęba, zniedobocka prziciskoł nogóm łapke, sydło sie sbijało wysyj łydka, ej kie cie nie dziubnie, toś zabacoł o zębie i... fyrt, juz po nim. Roz Galica wyrwoł bolący zab babie z Bańskiej, to pedziała: „Wiedziałak ze mo korzenie, ale ze telo długie?”.

[edytuj] Przysięga Hipokratesa

Wincenty Galica wymyślił przysięge, co jóm zwióm „przysięgom Hipokratesa”. Jak óna moze sie tak zwać, kie Hipokratesa wcale nie było, ino był w Biołym Dunajcu Wincenty Galica, co sie pote przeniósł do Zokopanego i tam, jakiesi roztrojenie, ze nic ino wiesali, to ón ik odrzynoł, dobrym wiatrem ik nadymoł i tak przywracoł im ducha. Ta nie sytkim przywróciył, ba ino totym, co nie wystygli. Ej ta, wystygniętymi to nawet muzyka nie pomoże.

Przypisy

  1. teroz wśród Galiców lekarzy jest moc
  2. można było ciupagą przez łeb i lezoł
Nasze strony
Przyjaciele