FANDOM

Woltyżer (fr. Voltigeur/Écuyer) – żołnierz z niesamowicie długim[1] karabinem. Podstawa armii francuskiej w okresie napoleońskim. Używana przez większość europejskich państw w tamtych czasach. Ciekawostka: gdyby 900000 karabinów woltyżerskich postawić jeden na drugim, dotknęłyby Księżyca.

Pochodzenie nazwy edytuj

Nie wiadomo, skąd pochodzi nazwa „woltyżer”. Większość polskich naukowców twierdzi jednak, iż nazwa pochodzi od słów „żreć” i „wolt”, czyli że woltyżer jadł prąd albo puszki po piwie Volt. Teoria jednak nie spotkała się z entuzjazmem. Zapewne głównie dlatego, iż określenie „wolt” jest określeniem współczesnym i zostało użyte przed wprowadzeniem do służby woltyżerów. Inne źródła podają, iż nazwa pochodzi od słowa „tykwa”.

W praktyce edytuj

W wojsku woltyżerowie zazwyczaj oskrzydlali kirasjerów, chronili huzarów oraz byli oskrzydlani przez i kirasjerów, i huzarów. W Polsce chronili także ułanów, na wypadek, gdyby tym zechciało się iść do toalety. Nie spełniali więc większej roli – byli raczej pomocnikami i specjalistami od nieciekawej roboty.

Przypisy

  1. Czasem nawet 3 metry!