FANDOM

Ten artykuł znajdziesz na nowej Nonsensopedii [[pl:XVII wiek|tutaj].

Siege of Clari Montis (Jasna Góra) in 1655

Raków Częstochowa - IFK Goeteborg 3:0

XVII wiek – okres w dziejach Ziemi, przypadający między XVI wiekiem a XVIII wiekiem. W przypadku niektórych cywilizowanych krajów po wieku XVII nastąpił od razu XX wiek. Paradoks ten nazywamy przyśpieszeniem cywilizacyjnym.

XVII wiek w Polsce edytuj

Istnieje obecnie w kilku branżach. Najważniejsze z nich to:

  • mentalność
  • tolerancja, w której nic nie zmieniło się od czasów wygnania Arian
  • stosunek do spraw seksu i religii
  • rozwój przemysłu motoryzacyjnego

Osiągnięcia Polski w XVII wieku edytuj

  • W roku 1652 nastąpił debiut w polskiej specjalności - w tym roku zgłoszono pierwsze liberum veto[1]. Od tamtych czasów aż po dziś dzień nie udało się nic załatwić bez co najmniej średniej wielkości wojny.
  • W latach 1655-1660 kraj gościł zaprzyjaźnioną ekipę ze Szwecji, która wróciła do siebie po porażce z Rakowem Częstochowa 0:3. W polskiej bramce stał niejaki Kordecki. Po wizycie zostały takie relikty jak IKEA, volvo, waza.
  • Polska ekipa gościła pod Cecorą, Chocimiem i Wiedniem. Tam spotkała się z zaprzyjaźnioną ekipą z Turcji, wygrywając przez k.o. Od tego czasu Turcy nie powiedzieli o Polsce złego słowa, nie uznali nawet rozbiorów Polski. Z wydarzenia tego została po dziś pamiątka – papierosy Sobieski wręczone w charakterze łapówki.

Kultura edytuj

W XVII wieku najpopularniejszymi książkami były Potop, Ogniem i mieczem i Pan Wołodyjowski. Nie padły też słowa krytyki pod adresem takich pisarzy jak Manuela Gretkowska. Na listach przebojów królowały motety Bartłomieja Piękiela i wrzuty Jana Sebastiana Bacha, przeznaczone głównie jako dzwonki polifoniczne do komórek, choć te dopiero pod koniec wieku.

Nauka i technika edytuj

W okresie rewolucji Cromwella zanotowano zmiany przyśpieszenia ziemskiego i prawa grawitacji. Jabłka z drzew zaczęły spadać prosto, co zauważył i opisał sir Isaac Newton. Również za jego sprawą całowanie zastąpiono całkowaniem, zwykle przez części.

Kalendarium edytuj

1605 edytuj

  • Wydarzenia na świecie: Anglicy próbowali wysadzić własny parlament, ale im się nie udało i zamiast tego wymyślili wyliczankę.

1610 edytuj

  • Wydarzenia w Polsce: Zwycięstwo Polaków pod Kłuszynem nad wojskami moskiewskimi i szwedzkimi

1629 edytuj

1649 edytuj

1651 edytuj

  • Wydarzenia na świecie: Początek polskiej kolonizacji Gambii.

1654 edytuj

1661 edytuj

  • Wydarzenia na świecie: Koniec polskiej kolonizacji Gambii.

1665 edytuj

1678 edytuj

1685 edytuj

1696 edytuj

Zobacz też edytuj

Przypisy

  1. Zwrot łaciński. Polskie znaczenie - Taki ch...!