FANDOM

Spanish Armada

W XVI wieku przede wszystkim się pływało

XVI wiek – okres w dziejach Ziemi przypadający między wiekiem XV a XVII. W historii świata wsławił się pływaniem byle gdzie i na byle czym przy znacznym niechlujstwie nawigacyjnym. I gdy (jeszcze w XV wieku) Krzysztof Kolumb zwiedził obie Ameryki, nie docierając jedynie do Kolumbii (wdzięczni mieszkańcy nazwali więc jego imieniem swój kraj), reszcie też się zechciało. W europejskiej medycynie przełom: rozpoczyna się kampania reklamowa firmy Paracelsus. Marcin Luter wiesza ogłoszenie o przeprowadzce do nowego kościoła. Powody podał w 95 punktach.

XVI wiek w Polsceedytuj

  • w roku 1505 parlamentarzyści opublikowali konstytucję Nihil novi, co po polsku znaczy „takiego wała jak Polska cała”. Parlamentarzystom chodziło o to, że król im może naskoczyć – co zresztą w podobnej formie obowiązuje do dziś. Aby uczcić tę konstytucję uczy się w szkołach, że pierwsza powstała w USA 200 lat później.
  • Zmiana ordynacji wyborczej.

Polskie odkrycia naukoweedytuj

  • Mikołaj Rej odkrywa, że Polacy to nie gęsi, dając podwaliny pod teorię ewolucji Karola Darwina. Osiągnięcie nie doczekało się szerszej publikacji, gdyż nie pobrał materiału genetycznego z małp. Z rozpaczy Rej ogłosił się człowiekiem poczciwym i spisał jego żywot. Na straty.
  • Jan Kochanowski obalając pod lipą kolejną flaszkę wynajduje ogródek piwny. Z braku Cyfry+ zajmował się w tym ogródku pisaniem wierszy. Wydarzenie to do dziś upamiętnia tanie wino Czarnolas.
  • Mikołaj Kopernik odkrywa, że jednak się kręci. Ustalenie to obowiązuje aż do dzisiaj w PZPN.
  • Papież dał kardynałowi Ximenzowi nieograniczone możliwości stosowania terroru, przemocy i tortur, o czym można by nakręcić bombowy film.

Ze sportu edytuj

  • Wioślarstwo. HiszpaniaAnglia 120:88. Ostatecznie zwyciężyła czwórka ze sternikiem Armada
  • Koszykówka. LitwaRosja 78:76 po dogrywce. Po meczach nastąpił transfer zawodników litewskich do klubu Unia Lublin[1].
  • Rugby. Imperium OsmańskieAlbania 22:0. Od tego momentu Albania nie istnieje.

Kalendariumedytuj

1505edytuj

1506edytuj

1519edytuj

1521edytuj

1530edytuj

1543edytuj

1546edytuj

1573edytuj

1584edytuj

1599edytuj

Zobacz teżedytuj

Przypisy

  1. zwanego Unią Lubelską