Zambrów

Zambrów – jedna z trzech metropolii byłego województwa łomżyńskiego (obok Śniadowa i Łomży oczywiście). Po ostatniej reformie administracyjnej, miasto znajduje się w najprężniej rozwijającym się województwie ściany wschodniej – w województwie podlaskim. Początkowo Zambrów miał być stolicą tegoż województwa, aczkolwiek delegacja białostocka (w postaci kibiców Jagiellonii Białystok) miała silniejsze argumenty. Niezrażeni porażką zambrowscy samorządowcy wciąż walczą o prymat w województwie, głównie poprzez: remonty chodników, stawianie (i przestawianie) pomników Jana Pawła II, ocieplanie bloków z wielkiej płyty, budowanie dróg donikąd (słynna „Trasa Burmistrzowska”, tudzież „Droga do nieba”) oraz stawianie tzw. ławeczek parkowych, by młodzież nie uciekała do wielkich miast i wspierała wyłącznie miejscowy przemysł alkoholowy. Średnio im to wychodzi bo aktualnie Zambrów znajduje się dosyć nisko w rankingu perspektywiczności rozwojowej miast z województwa, na 19 miejscu, tuż za Knyszynem, ale – co ważne – przed Jeleniewem. Dużo lepiej jest jeżeli chodzi o ludność, ale kogo to obchodzi.

[edytuj] Położenie miasta

Zambrów leży na bliżej nieokreślonym zadupiu, gdzieś na wschodzie. Mieszkańcy zachodniej Polski myślą że to już Białoruś, ale są w błędzie. Inni z kolei uważają że to Polska B, ale również i im nie można przyznać racji. Prawda jak zwykle leży po środku, tudzież po boku, bo wg najbardziej aktualnych badań naukowych, okoliczne tereny można porównać z mongolskim stepem.

[edytuj] Topografia i infrastruktura

Jak przystało na rasową metropolię, Zambrów składa się z dzielnic, częściej określanych mianem osiedli. Największym jest osiedle „Wschód”, zwane również „Papieża”, najbardziej zasłużone historycznie są „Koszary” (ciekawostka: mieszkańcy tej części miasta znani są z braku poczucia humoru – za nazwanie kogoś brudasem albo kabanem można dostać w twarz). Ponadto na smutny wizerunek miasta silnie pracują osiedla: Białostocka, „Siedem-Jeden” (ang. Seven-One). Nie wypada zapominać o klasycznym „Centrum”, jednak do dzisiaj nikomu nie udało się ustalić gdzie się ono znajduje.

[edytuj] Turystyka

Największą atrakcją turystyczną Zambrowa jest mleczarnia (pogłoski o tym że śmierdzi, są nieprawdziwe). Ponadto, w mieście są 2 kościoły i jeden hangar (niektórzy mieszkańcy sugerując się gigantycznym krzyżem na dachu i pomnikiem – podróbką Chrystusa Odkupiciela z Rio de Janeiro stojącym przed hangarem, myślą że to 3 kościół, ale są w błędzie), 3 cmentarze, 2 bazarki oraz wojskowe koszary zamieszkiwane głównie przez emerytów i hiphopowców, od których można dostać w twarz za wyzwanie od brudasów. Obejrzeć wypada 3 miejskie fontanny, w tym dwie przy których można napić się alkoholu. Trzecia znajduje się na środku akwenu wodnego, dlatego pod nią napić się można jedynie wody – choć nie jest to jednak wskazane, ze względu na wątpliwą czystość. Coby do tego nie dochodziło, samorządowcy zdecydowali się przy wsparciu funduszy rządowych wybudować basen rzut beretem od wspomnianego zalewu.

[edytuj] Zakłady pracy

Onegdaj, największym zakładem pracy w Zambrowie było ZZPB – czyli Zambrowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego; późniejszy „Zamtex”, popularnie zwane „Bawełnianką”. Nie wiedzieć czemu po transformacji ustrojowej, zakład zaczął podupadać tak bardzo, że ze 2 razy nawet został uczyniony głównym bohaterem programu „Sprawa dla reportera”, a raz „Zawsze po 21”. Lata 90. to rozkwit handlu używaną odzieżą oraz sklepów monopolowych. Wówczas to ukuło się jakże nobilitujące i zachęcające do odwiedzenia miasta powiedzenie: „Zambrów – miasto lumpeksów i monopoli”. Co prawda nie zostało to do końca naukowo przeanalizowane, ale szacuje się że ok. 70-80% miejscowych bogaczy dorobiła się w tych niszach gospodarczych. Na początku XXI wieku największym zakładem pracy dającym zatrudnienie Zambrowiakom jest gigantyczna fabryka okien PVC w podzambrowskim Laskowcu. W związku z dynamicznym rozwojem firmy, przy jednoczesnym braku rąk do pracy za głodowe stawki, kierownictwo firmy ma podobno plan ściągać górników ze Śląska oraz pielęgniarki z Lubelskiego.

[edytuj] Kultura i rozrywka

Little P1000086

Zambrowska sztuka uliczna

O ile pierwsze słowo nie jest szczególnie znane Zambrowiakom, o tyle, jeżeli chodzi o rozrywkę, mieszkańcy korzystają z szerokiego wachlarza sposobów spędzania wolnego czasu. Całkiem niedawno, kiedy to Włodzimierz Cimoszewicz jeszcze aktywnie działał w polityce, główną rozrywką części społeczności lokalnej było obserwowanie przez ok. 11 sekund przejazdu kawalkady rządowych samochodów byłego ministra, wracającego z Warszawy do swojego domu w białowieskim buszu. Aktualnie młodzież w wydaniu męskim woli picie piwa w specjalnie do tego celu zbudowanym skejt-parku (powstałym w niegdysiejszym miejscu kultu wyznawców Szatana), natomiast wydanie żeńskie chodzi po mieście, kręcąc tak zwane „patrole” i bawiąc się w „obcinkę”.

Na szczególną uwagę w Zambrowie zasługuje miejska sztuka uliczna. Wypowiadający się głównie przy pomocy graffiti artyści miejscy uważani są za jednych z najbardziej perspektywicznych w powiecie. Choć ich warsztat plastyczny nie jest jeszcze do końca dopracowany, to miejscowi krytycy zwracają uwagę na siłę przekazu ukrytą w ich twórczości (kilka przykładów: „ch*j”, „CHWDP”, „wolę chCenzura2em orać pole niż się uczyć w takiej szkole”). Szczególną zaś formą ekspresji niepokojów artystycznie dojrzewającej duszy są fallusy malowane gdziekolwiek się da. Podobno czołówka polskich etnologów z tego powodu zastanawia się nad porzuceniem badań nad egzotycznymi społeczeństwami pierwotnymi i objęciem obserwacją wydarzeń w Zambrowie.

Ważnym wydarzeniem w życiu kulturalnym Zambrowian są organizowane corocznie Dni Miasta. Z roku na rok Zambrów gości coraz to bardziej sławniejsze postacie tego świata. W programach imprezy przewijają się m.in. osobistości ze sceny muzycznej, takie jak: Eleni, Rysiu Rynkowski czy Alicja Majewska. A swoje przyjazdy zapowiedzieli m.in. również: słynny boysband Backstreet Boys, idole współczesnej emo-młodzieżyTokio Hotel i znana w latach 80. seksowna wokalistka Sabrina. Niestety, niepotwierdzone okazały się plotki o wizycie niemieckiej wokalistki popularnej w poprzedniej dekadzie „Blumchen”, jedyny jej fanklub w Polsce, zambrowski, niejednokrotnie pokazywał swoje niezadowolenie z tegoż faktu poprzez wycięcie wszystkich kwiatków z donic przed Urzędem Miasta. Ciekawostką można nazwać fakt, że w trakcie koncertów, większość ze słuchaczy przesiaduje pod budkami i parasolami z piwem.

[edytuj] Fakty niepotwierdzone

  • Jedna z tras w nowym NFS: Undercover wiedzie przez Plac Sikorskiego;
  • Latarnie w Zambrowie palą się ze wstydu;
  • Teletubiś Tinky-Winky kupił swoją torebkę w miejscowym centrum galanteryjnym „Świat Torebek”;
  • Zambrów był kiedyś wsią;
  • Źródłem smrodu w mieście jest wielka kupa leżąca w lesie na obrzeżach miasta;
  • TurboDymoMan budował się 500 lat. Via Blatica zawstydziła TurboDymoMana – budowała się (i jeszcze buduje) 750 lat;
  • Gang nieletnich posiadaczy skuterów jest podejrzany o zlecenie zabójstwa gen. Marka Papały;
  • Etymologicznie, nazwa miasta pochodzi od piwa Żubr;
  • Długo planowana i wyczekiwana przez mieszkańców obwodnica Zambrowa powstanie już za 37 lat!;
  • 20 km przed Zambrowem jest tabliczka z napisem „Koniec świata”;
  • Biorąc pod uwagę promień skrętu bociany zawracają w odległości 19,9 km przed Zambrowem;
  • Szpital w Zambrowie jest jednym z 6 rentownych szpitali w Polsce. Na Oddziale Chirurgicznym planowane jest wprowadzenie samoobsługi w przypadku tak nieznaczących urazów jak wyciąganie gwoździ z łbów po walce na sztachety czy gipsowanie połamanych rąk po walce na orczyki;
  • Dzielnice „Jeziorany”, „Sadowa” i ich przyjaciel „Koszary” zostały oficjalnie uznane za państwa trzeciego świata…;
  • Mieszkańcy Zambrowa to bardzo uprzejmi ludzie. Zawsze przechodząc przez miejscowy zalew jacyś mili panowie pytają mnie czy mam jakiś problem, oferując mi przy tym pomoc w jego rozwiązaniu;
  • Z powodu narastającej liczby lokali gastronomicznych oferujących kebab z Zambrowa zniknęły bezpańskie psy;
  • W środku nowo wybudowanego ronda, prowadzącego do ulicy Mazowieckiej, rolnik z podzambrowskiej wsi będzie prowadził plantację buraka cukrowego.
Nasze strony
Przyjaciele