Zbigniew (książę Polski)

Disambug Ten artykuł dotyczy polskiego księcia. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.

Zbigniew (ur. ok. 1070, zm. 1113) – książę Polski, prywatnie syn Władka Hermana, brat Bolka Z Wadą Zgryzu.

[edytuj] Dzieciństwo

Za młodych lat Zbyszek nie miał lekko. Jako lewy[1] syn jadał obiady w piwnicy i bawił się szczurami oraz eee... wiecie czym...

Herman wolał młodszego syna, Bolesława, który pochodził z prawego łoża i według niego był kandydatem do tronu. Ale kogo to obchodziło? I tak najwięcej władzy wtedy miał Sieciech.

[edytuj] Dorosłość

Gdy Zbych dorósł, dostał od ojca północną część Polski, ale bez Mazowsza, które to rodzic sobie zatrzymał na pamiątkę. Już wtedy nie lubił się z bratem, który nasyłał na niego dzikie plemiona znad Bałtyku. Ale to i tak nic w porównaniu z tym, co Bolek zafundował mu potem. W 1107, po śmierci Władka, Zbyszek dostał bana z Polski i musiał wiać do Szwabów.

[edytuj] Śmierć

Kiedy bracia jednak się dogadali, Bolek postawił bratu francuskie wino jagodowe i obiecał, że nic mu się nie stanie. Zbigniew wrócił do Polski. I tu sprawy zaczęły się komplikować. Po przyjeździe Zbigniew dostał pałką w pusty cymbał, po czym jego oczodoły zostały opróżnione za pomocą widelca. Niedługo potem w nędzy i skrajnym zapomnieniu Zbigniew zmarł.

Przypisy

  1. Czyli nieprawy

Medaille1785 To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny historii. Jeśli masz tyle lat, co Pai Mei – rozbuduj go.

Nasze strony
Przyjaciele